L'Evolució democràtica d'Indonèsia
Freedom House
|
Polity IV
|
D-D Dataset
|
Freedom House
|
||||
1990
|
|
|
|
|
Free
|
|
|
1991
|
|
|
|
|
|
||
1992
|
|
|
|
|
Notfree
|
||
1993
|
|
|
|
|
|
||
1994
|
|
|
|
|
PartiallyFree
|
||
1995
|
|
|
|
||||
1996
|
|
|
|
Polity IV
|
|
||
1997
|
|
|
|
|
Democracia
|
||
1998
|
|
|
|
|
|
||
1999
|
|
|
|
|
Dictadura
|
||
2000
|
|
|
|
|
|
||
2001
|
|
|
|
|
Anocracia
|
||
2002
|
|
|
|
||||
2003
|
|
|
|
D-D Dataset
|
|
||
2004
|
|
|
|
|
Democracia
|
||
2005
|
|
|
|
|
|
||
2006
|
|
|
|
|
Dictadura
|
||
2007
|
|
|
|
|
|
||
2008
|
|
|
|
|
Type II
|
|
|
2009
|
|
|
|
||||
2010
|
|
|
|
||||
2011
|
|
|
|
||||
2013
|
|
|
|
Indonèsia és un Estat del sud-est d'Àsia situat a l’arxipèlag més
gran del món, entre Indo-xina i Austràlia i
entre els oceans Índic i Pacífic. Està integrada per
17.508 illes i una població estimada de 237 milions d'habitants, essent el
quart país més poblat del món.
Destaca a nivell polític, per haver
estat un país de canvis notables. A mitjans del segle XX, va esclatar la
revolució d'Indonèsia per la independència, aleshores a través d’un cop
d’estat, arribà al poder Suharto, el qual es mantingué al càrrec des de 1967
fins el 1998. La trajectòria del seu govern, com es pot veure als diferents
anàlisis de Freedom House, Polity IV i D-D, és qualificada d’anocràcia o de
dictadura, amb molt acord en tots tres indicadors. Aquest fet es deu als greus
qüestionaments democràtics del seu règim, i és que Suharto va consolidar el seu
poder eliminant primerament el Partit Comunista d’Indonesia (PKI) -el partit de
l’oposició que corresponia a l’Antic Ordre i que era dirigit per Sukarno, el
seu antecessor-, depurant el Parlament i el gabinet de membres lleials a
Sukarno, eliminant sindicats independents i establint la censura a la premsa. A
més, va designar directament el 20% de la cambra de representants. I establí un
regim de partit únic en el qual el Golkar es convertí en l’únic partit
acceptable pels oficials del govern. S’establiren dues agències
d’intel·ligència per fer-se càrrec de les ”amenaces al règim” i posà aquests
nous cossos del govern sota l’estructura del comando militar regional, que
tenien una “funció dual” com a força de defensa i com a administradors civils.
Com podem veure a la taula, a partir de
1998 s’inicia una etapa, no compartida en absoluta totalitat pels tres
indicadors; però en la que es comença a perfilar els inicis d’un sistema democràtic
a Indonèsia. Observem una transició que Freedom House allarga fins al 2004, que
coincideix amb la fi del govern de Sukarno i que Polity IV i D-D qualifiquen
directament de democràcia.
Podem respondre a aquest canvi amb tot
el conjunt de canvis polítics i socials que es comencen a desenvolupar a
Indonèsia a aquells anys. A partir dels anys 90, el Nou Ordre de Suharto
comença a rebre fortes pressions internacionals com a mostra de la profunda
preocupació davant les reiterades violacions de Drets Humans que es perpetren.
Comencen aparèixer també, discòrdies internes al règim, un auge considerable de
l’activitat de l’oposició i una punyent crisi econòmica el 1997.
El parlament aprovà una reelecció de Suharto
el 1998 fet que desencadenà protestes i disturbis conegudes com la Revolució
Indonesia. Suharto acabarà renunciant al poder.
A partir d’ell, B.J. Habibie prendrà el poder, mantenint els mateixos alineamients
del règim. Però a principis del 1999 emprendrà una forta reforma política,
promovent el pluralisme i la descentralització del país que no s’acabarà de
consolidar fins el 2004, d’aquí s’extreu el fet que Freedom House no consideri
Indonèsia parcialment lliure fins a aquest any. Convocant un nou Parlament l’octubre
de 1999, Habibie perd la possibilitat de continuar el seu mandat davant el
líder islamista Abdurrahman Wahid; aquest canvi de govern legitimat pels resultats
d’uns comicis, és una prova de la fiabilitat de la qualitat democràtica del nou
període, el qual s’estendrà fins a l’actualitat, la qual cosa es veu reflectida
en color verd a la taula.
Gil Pratsobrerroca i Febrer.
Fluix en l'organització i no molt clar. A mes es deixen moltes coses centrals sense explicar, com per exemple, per què FH allarga la transició i classifica el pais com PLL quan la resta el donen per democràtic?
ResponElimina