ÉS TUNÍSIA UNA DEMOCRÀCIA?
ANÀLISIS DEL PAÍS IMPULSOR DE LA PRIMAVERA ÀRAB
Democràcia: govern del poble. Aquesta
definició simple i bàsica és coneguda per tothom. Tot i així, el concepte
democràcia va molt més enllà, inclou molts més factors. Existeixen diferents
indicadors que qualifiquen el règim de cada Estat i, cadascun d’ells, utilitzen diferents variables per establir que és una democràcia. Així doncs, a
continuació analitzarem Tunísia des del 1990 amb tres indicadors (Freedom
House, Polity IV i D-D Dataset) que tipifiquen de manera diferent si un Estat
és democràtic o no.
Abans però, cal saber que la història
recent de Tunísia no es pot entendre sense conèixer el seu passat com a
territori francès. L’any 1881 va ser ocupada per les tropes franceses passant
així a ser un protectorat del imperi francès durant més de seixanta anys.
França va gestionar tant els afers interiors com exteriors del país, així
com l’administració i l’economia . L’any
1934 “Habib Bourguiba” va crear un partit, el “Neo-Desteour”, independentista
i socialista escindint-se del “Desteour”. Amb l’independència, l’any 1957 “Bourguiba”
va establir una república, anul·lant els poders polítics del monarca (el bey “Muhammad
VIII al-Amin”), va establir el “Neo-Desteour” com a partit únic i ell com a màxim dirigent
del país durant 30 anys restringint múltiples llibertats com de premsa, de
participació política i llibertats individuals. L’any 1987 “Zine El Abidine Ben” Al, del partit Assemblea Constitucional Democràtica (RCD), es
proclamat president duent a terme un cop d’estat. A partir d’aquí comença el
nostre anàlisis.
Freedom House
|
Polity IV
|
D-D Dataset
|
Freedom House
|
|||||||||
1990
|
|
|
|
|
Free
|
|
||||||
1991
|
|
|
|
|
|
|||||||
1992
|
|
|
|
|
Not free
|
|||||||
1993
|
|
|
|
|
|
|||||||
1994
|
|
|
|
|
Partially Free
|
|||||||
1995
|
|
|
|
|||||||||
1996
|
|
|
|
Polity IV
|
|
|||||||
1997
|
|
|
|
|
Democracia
|
|||||||
1998
|
|
|
|
|
|
|||||||
1999
|
|
|
|
|
Dictadura
|
|||||||
2000
|
|
|
|
|
|
|||||||
2001
|
|
|
|
|
Anocracia
|
|||||||
2002
|
|
|
|
|||||||||
2003
|
|
|
|
D-D Dataset
|
|
|||||||
2004
|
|
|
|
|
Democracia
|
|||||||
2005
|
|
|
|
|
|
|||||||
2006
|
|
|
|
|
Dictadura
|
|||||||
2007
|
|
|
|
|
|
|||||||
2008
|
|
|
|
|
Type II
|
|
||||||
2009
|
|
|
|
|||||||||
2010
|
|
|
|
|||||||||
2011
|
|
|
|
|||||||||
2012
|
|
|
|
|||||||||
2013
|
|
|
|
|||||||||
2014
|
|
|
|
|||||||||
Utilitzant el sistema de classificació de “Freedom
House”, sistema que es centra en els drets polítics i civils, podem veure que
es classificat com a un règim no lliure ja que al llarg d’aquest període l’alta
repressió, l’escassa llibertat d’expressió i d’associació i la restricció de
drets és constant. Hi ha tres períodes que són classificats com a parcialment
lliures del 1990 al 1992, l’any 1997 i del 2012 fins l’actualitat. El primer es
degut al canvi de govern que semblava que era més democràtic i amb més
llibertats i drets que el període anterior amb “Bourguiba”. Al 1993 passa a ser
considerat un règim no lliure degut a la il·legalització del partit “Ennahd”a
al 1992 i el posterior judici als seus membres qualificat internacionalment com
a injust i arbitrari, empresonant a persones per la seva ideologia o creença
religiosa. D’altra banda, l’any 1997 es
classificat com a parcialment lliure per la reestructuració del gabinet de “Ben
Alí” que va afectar importants carteres como Exteriors i Interior. Tot i així,
torna a ser classificat de nou com a no lliure l’any següent. L’any 2011 es
produeix la primavera àrab que enderroca al règim, es celebren eleccions
lliures i s’augmenten els drets i llibertats de la població, com la participació
política de la dona. Aquests factors fan
que canviï la qualificació del país a parcialment lliure però encara amb interrogants
com per la poca transparència de l’assemblea constituent.
Amb el sistema “Polity IV” es classifica
sempre com a una ancoracia. Aquesta classificació és perquè aquest indicador es
centra en atributs com els límits del poder executiu la competitivitat i la
participació en la política. Així doncs, tenint en compte aquests atributs no
valora el país ni com una democràcia ni com una dictadura sinó com un punt entremig
ja que es celebren eleccions però el canvi de govern està només en mans d’una elit
sense la possibilitat que es produeixi un canvi.
El darrer indicador, el D-D Dataset, és un
indicador nominal i dicotòmic en que només es classifica un Estat com a
democràcia o dictadura. Aquest indicador classifica fins al 1993 Tunísia com
una dictadura ja que defensa que per establir una democràcia ha d’existir una
competència perfecta que implica l’existència d’oposició, que aquesta pugui
guanyar les eleccions, l’acceptació dels resultats i la repetició d’aquestes
condicions elecció rere elecció. L’indicador entén que, desprès d’un cop d’estat com el de “Ben
Ali”, no pot ser considerada una dictadura. A partir del 1994 passa a ser un
cas dubtós degut a les eleccions, en principi, democràtiques que es realitzen però
on el poder es manté sempre entre la mateixa elit.
És difícil extreure una conclusió clara
sobre si es tracta d’una democràcia o una dictadura. Es podria classificar com
un punt entremig, com una anocracia, ja que sota uns teòrics processos democràtics
es produeixen unes limitacions de drets i llibertats clares. Actualment, es
precipitat classificar el país com una democràcia, s’estan donant passos, però
encara queda camí per assentar-se com un Estat democràtic.
Bé l'introducció però sobra el segon paràgraf -- sobre la historia del pais. La part d'anàlisi no es molt rigurosa. No es tracta d'explicar els fets sino de destacar quins fets expliquen els canvi a l'index FH. Per això cal concetar-los amb els criteris que fa servir FH.
ResponElimina