El 25 de gener de 2011 –batejat com "el dia de la ràbia"- la
plaça Tahrir d’El Caire va acollir la primavera àrab, l’inici d’una revolució popular històrica amb afanys i pretensions democratitzadores que va culminar l’11 de
febrer amb la caiguda del règim de Hosni Mubarak. Es posava fi a un govern encarnat per la figura de Mubarak des de
1981, quan va arribar al poder per la mort del seu predecessor, i que es va prolongar
fins el 2011. El president egipci es va sotmetre a quatre
processos electorals, els tres primers (1987, 1993 i 1999) sense candidat
alternatiu, i en el darrer (2005) es va permetre una candidatura alternativa
però sense cap opció real de victòria.
Amb la caiguda de Mubarak es van alliberar els dirigents polítics del
partit il·legalitzat “Germans Musulmans”, i va ser precisament un dels alliberats,
Mohamed Morsi, qui va guanyar les eleccions al 2012.
La llavor de la democràcia que havia sembrat la primavera àrab es va podrir
al 2013, amb el cop d’estat que va encapçalar el cap de l’exercit, Abdul Fatah
al-Sisi, derrocant el president electe després d’una onada de protestes per la
difícil situació econòmica i social del país. Posteriorment, entremig d’un
clima de protestes, es va il·legalitzar el partit “Germans Musulmans” i el nou
govern va protagonitzar una nova onada de repressió social i política.
A través dels indicadors analitzats (Freedom House, Polity IV i D-D
Dataset) podem extreure diverses conclusions sobre el grau de llibertat i
democràcia del país. Polity IV emmarca Egipte com una “dictadura” fins l’any
2004. A les eleccions de 2005 el règim va
permetre que es presentés un altre candidat més enllà de Mubarak i per tant
aquest índex (que té en compte l’elecció de l’executiu, el grau de participació
possible i els límits del poder executiu) va virar la categorització del país
de “dictadura” a “anocràcia” fins a l’actualitat. En l’any 2012 aquest mateix
índex no va avaluar l’estat del país, segurament per l’impàs transicional que
va provocar la revolució de la primavera àrab i la caiguda del règim, malgrat
haver-hi al 2012 les primeres eleccions lliures. El cop d’estat de 2013 d’Al-Sisi
no sembla influir a la valoració d’aquest mateix índex, tot i que és molt recent
(tenim dades fins el 2014) i segurament l’excepcionalitat del moment i els
canvis limiten la precisió de l’estudi.
DD-Dataset valora si un estat és una democràcia o una
dictadura. A través d'un índex (d'1 a 0) estudia si hi ha eleccions
competitives, pluralitat de partits i si aquests tenen possibilitat real de
guanyar, si es pot escollir el poder executiu i legislatiu, si hi ha alternança
política i si hi ha una igualtat de condicions en la participació dels partits
polítics en la cursa electoral. En cas de no tenir suficient informació per
determinar una resposta binària (democràcia o dictadura) cataloga l'estat com a
"tipus II". Les dades oficials d’aquest indicador arribaven fins l’any 2008, i tenint en compte el context polític i social, he fet una estimació en els anys
posteriors. Del 2008 al 2011 res va canviar, la participació a les eleccions
era possible però no hi havia una pluralitat de partits real, els partits polítics més rellevants estaven il·legalitzats i l’oposició
estava controlada pel mateix règim. Evidentment no hi havia cap opció real de
victòria i no hi va haver cap mena d’alternança
en el poder. En les eleccions de 2012, després de la reeixida primavera àrab,
sí que hi van haver eleccions lliures, amb pluralitat de partits (8
candidatures) i amb opcions reals de guanyar (Morsi va
obtenir el 51% dels vots en la segona volta).
Davant d’aquest escenari electoral i no tenint dades oficials de DD he
interpretat que durant l’any 2012 Egipte va viure el més semblant a una
democràcia. El cop d’estat de 2013, però, va estroncar aquesta inèrcia
democratitzadora i va fer retornar la vella guàrdia, alineada amb el dictador
Mubarak i capinatejada per Al-Sisi. Les eleccions referendàries que va convocar
el colpista li van donar una majoria aclaparadora (un 93%) però amb una
participació molt baixa (del 46%) i amb una jornada electoral prolongada per
motivar la participació.
Freedom House avalua les llibertats civils i polítiques (en una escala de l’1
al 7) i situa clarament a Egipte com un país no lliure des de 1993 fins el
2013. El període coincideix amb el règim de Mubarak i en la cada vegada més
forta repressió que va exercir sobre els opositors. La il·legalització dels
germans musulmans i l’empresonament de centenars dels seus membres poden
explicar el per què d’aquesta manca de llibertats, així com la impunitat
policial o les innumerables condemnes a pena de mort. L’arribada al poder de Morsi
va comportar l’alliberament de presos polítics i dissidents del règim, així com
la celebració d’eleccions lliures i la recuperació progressiva de drets i
llibertats dels ciutadans egipcis, tal i com reflecteix Freedom House
catalogant Egipte com a “parcialment lliure”. Justament, l’any següent a l’assalt militar, Freedom House torna a
establir Egipte com a país no lliure. El nou règim protagonitza una escalada de
violència contra els dirigents derogats i la nova “oposició”. Un exemple prou
revelador és la condemna a pena de mort a l’expresident Morsi. Segons fonts opositores, es calcula que des del
cop d’estat s’han empresonat 40 mil persones i 3000 han mort a causa de la violència
i aldarulls que es va desencadenar. En la mateixa línia, Amnistia Internacional
assegura que durant l’any 2014 van haver-hi 507 condemnes a pena de mort i van
suposar el 20% del total mundial, una xifra només superada per Nigèria. Des del
cop d’estat fins el 2015, 1700 persones han estat condemnades a pena de mort. Morta
la democràcia, mort “el dia de la ràbia”.
Bastant bé, s'expliquen les variacions intraindexes i s'argumenten bé. També s'argumenta bé la codificiació feta seguint l'index DD. Ha faltat explicar les variacions entre indexes. Per què entre el 2005 u 2011 Polity IV el cualifica com anocràcia i FH com no lliure? Quines diferències hi ha entre aquests indexes que expliquen les diferències en les classificacions?
ResponElimina