Sudàfrica
sempre ha estat un país políticament molt inestable i amb una pluralitat de
races ètniques molt diverses. Durant el segle XIX el Regne Unit va colonitzar
el país per la riquesa que aquest tenia en mines d’or i diamants. No va ser
fins a principis del segle XX quan la Gran Bretanya va començar a donar una
“independència limitada” a Sudàfrica mentre que, internament, es va començar a
crear una ideologia de segregació racial. Finalment al 1961 es va proclamar la
República Sud-africana i, un cop guanyada aquesta independència, el govern va
continuar legislant a partir de la ideologia de segregació racial anomenada apertheid. Al 1990 es van començar a
derogar les lleis d’aquest apertheid i, amb les primeres eleccions democràtiques al 1994, la
“democratització” va ser culminada.
Podem
analitzar la qualitat democràtica d’un país a partir de tres mètodes anomenats Freedom House, Polity IV i Democracy and Dictatorship:
En primer lloc, com
veiem en el gràfic, el model de Freedom
House considera que Sudàfrica no va esdevenir un país parcialment lliure
fins al 1993 ja que Frederik de Klerk, president de la república africana, va
començar un període de transició i derogació de les lleis del apertheid a partir de la dècada dels 90.
El sistema de Freedom House es
calcula per mitjà tan dels drets civils i com dels drets polítics, i per això els
nombres que composen aquest indicador baixen mostrant el pas de Sudàfrica d’un
país no lliure a un país que ho és parcialment. La xifra dels drets polítics
d’aquests 4 anys és superior que la dels drets civils degut a que hi havien
molts punts que no es complien. En són clars exemples deixar votar a persones
d’una altra ètnia o que una cambra parlamentària pugui ser lliure i justa per
mitjà d’eleccions. En els drets civils també trobem molts punts que no es
compleixen com el d’una lliure educació per a tothom ja que l’educació de les
minories ètniques era molt més limitada que la de les persones de raça blanca.
Tot això va canviar al 1994 amb les primeres eleccions democràtiques del país, on
es va deixar per primera vegada votar a la població de color i, a la vegada, es
van derogar totes les lleis que posicionaven d’inferiors a totes aquestes
persones. És així com els valors del model en qüestió dels drets civils i dels drets
polítics baixen considerablement, evidencien que el país va adquirir una nova
llibertat. A partir del 1994, com
podem veure en el gràfic, aquest fet es manté constant fins els nostres dies.
Trobem certa
divergència entre el Freedom House i
el Polity IV referent a l’inici del període
democràtic de Sudàfrica. Aquest primer considera, com hem vist prèviament, que Sudàfrica
esdevé lliure a partir del 1994 mentre que el segon model ho considera dos anys
abans. Aquest nou model, creat per l’autor Ted Gurr, veu el país com un estat
democràtic a partir del 1992 com a conseqüència d’un període de transició, que concorda
amb lo explicat prèviament. Si ens fixem en la base de dades ja elaborades
podem observar com, en aquests dos anys de diferència, la codificació de totes
les caselles és de -88, dada que segons Polity
IV significa que estem davant d’un cas de transició. Per tant el que es fa
és un prorrateig de la qualitat de totes les variables per poder comprovar, quan
aquesta transició és consolidada, si de debò ens trobem davant d’un cas de
democràcia; i confirmant-ho amb les primeres eleccions democràtiques del 1994
podem comprovar que Sudàfrica passa de ser una anocràcia a una democràcia.
L’últim dels
baròmetres és el Democracy and
Dictatorship, el qual és definit per dues formes d’estat: democràcia i dictadura.
Przeworski tot i dir-nos si un estat és democràtic o no afirma que també pot
ser que estiguem davant d’un cas dubtós, ja sigui per falta d’informació o fins
i tot pel fet de que un partit polític guanyi elecció rere elecció, com n’és el
cas de Sudàfrica. Des de els anys 40 la situació del país es presenta ambigua
ja que elecció rere elecció fins al 1994 sempre havia guanyat el Partit
Nacionalista, l’instaurador del apetheid.
En aquest cas no es consideraria una dictadura perquè el poder legislatiu era
escollit mitjançant eleccions directes i en la cambra legislativa hi havia oposició.
Quan al 1994 guanya el partit de Nelson Mandela (Congrés Nacional Africà) podem
veure com també durant les 4 eleccions següents (fins arribar a l’última, al
2014) les ha seguit guanyant l’ACN i per això es segueix considerant Sudàfrica
un cas dubtós.
Per concloure aquest anàlisi afirmem
que, basant-nos en l’estudi dels tres models, gràcies a l’eliminació del apertheid a partir dels anys 90 i al
canvi per la igualtat de drets entre les races ètniques, Sudàfrica ha passat de
ser un estat on no hi havia qualitat de democràcia a un on finalment tots els
ciutadans poden tenir la seva representació davant un parlament.
El post està molt ben organitzat i escrit. A l'index DD la falta d'informació la tenim quan no observem alternança, tot i haver eleccions i oposició. Això no s'enten: "Per tant el que es fa és un prorrateig de la qualitat de totes les variables per poder comprovar, quan aquesta transició és consolidada, si de debò ens trobem davant d’un cas de democràcia"
ResponElimina